Jenis-jenis Dasar Awam

Mengikut Chandler (1983) Dasar Awam dapat dikelaskan kepada empat jenis iaitu :

 

1.           Dasar berbentuk peraturan (regulatory policy)

Dasar ini menentukan peraturan-peraturan atau tatacara untuk mentadbirkan aktiviti organisasi awam dan swasta serta orang perseorangan. Perkara asas dalam dasar jenis ini ialah penggubahan undang-undang dimana undang-undang akan dijelaskan. Contohnya : Akta Dadah Merbahaya. Bersih Cekap Amanah, Kepimpinan Melalui Teladan.

 

2.       Dasar agihan semula (redistributive policy)

Dasar ini bertujuan memberikan persamaan daripada faedah yang tersedia atau memindahkan faedah/ sumber yang sedia ada dalam negara atau pun memindahkan punca-punca keluaran negara dari setengah kumpulan kepada kumpulan yang lain. Contohnya : percukaian dan pemberian subsidi.

 

3.     Dasar agihan (distribute policy)

Dasar ini memberi tumpuan pada peluang sama rata kepada semua rakyat untuk menikmati kekayaan negara, di samping merapatkan jurang perbezaan milikan sumber negara antara rakyat. (contohnya Dasar Ekonomi Baru)

 

4.           Dasar keselamatan (security policy)

Dasar ini bertujuan untuk mewujudkan perpaduan rakyat serta keadaan yang damai dalam negara. Ia juga melibatkan dasar luar negara dalam menjaga keutuhan wilayah dan kedaulatan negara. Dasar sedemikian tidak tertumpu pada individu atau organisasi tertentu, sebaliknya ia adalah demi kepentingan negara secara keseluruhannya. Contohnya Dasar Luar Negara, Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)  dan ZOPFAN.

Leave a comment

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 7 other subscribers