Harga Insuran Kereta Yang Tinggi

Berdasarkan tajuk yang pengarang ketengahkan kali ini, sudah pasti sejak akhir-akhir ini seluruh rakyat Malaysia mengeluh dengan kenaikan harga insuran kenderaan yang tinggi. Kenapakah ini berlaku?

Sepatutnya pihak kerajaan dan pemimpin perlu prihatin dalam membantu rakyat yang semakin dihimpit dengan permasalahan kemerosotan ekonomi yang ada diantaranya diberhentikan kerja dan tidak kurangnya yang perniagaan mereka semakin merosot.

Kenaikan harga insuran di Malaysia kini seolah-olah tidak dapat dibendung atau mungkin sengaja tidak dibendung demi mengisi poket dan perut pihak yang berkepentingan. Jika roadtax diturunkan kononnya demi membantu rakyat, tetapi bangaimana pula insuran yang melambung naik harganya. Tidakkah ini lebih membantutkan usaha membantu rakyat.

Yang terbaru pula pengarang dengar, insuran tidak akan ada third party, yang ada hanya first party. Ewah ewah ewah.. makin melampau la pulak syarikat-syarikat insuran ni. Mereka pikir diri sendiri je, dah la ekonomi merosot, nak pulak keluar duit beratus-ratus semata-mata nak membayar insuran kereta dan motor. Anak bini kita nak makan apa??

Makin hari makin melampau. Mereka fikir, insuran tu sudah sememangnya wajib mereka boleh sesuka hati naikkan harga. Kadang-kadang bila kita mengeluh macam ni mereka kata tak payahlah pakai kereta atau motor, naik je bas. Kalau orang macamni cakap kat kita, apa kita nak buat??  Jawapannya senang aje, katakan pada dia kita jumpa di padang mahsyar. mesti tak boleh lawan punya.

Ada pulak kesnya syarikat insuran tak mahu buka insyuran kereta yang umurnya 20 tahun keatas. Pelik memang pelik

Ini boleh dikatakan percaturan pihak pimpinan negara dan kerajaan yang beri rebet pada kenderaan yang lama rm5ribu untuk kereta baru. Ini dilakukan bagi melariskan kenderaan negara iaitu proton dan perodua. Ia dilakukan demi menyelamatkan proton dan perodua dari mengalami kerugian akibat daripadan kekurangan jualan dari tahun ke tahun.

Kalau nak selamatkan syarikat kereta negara janganlah pula mengorbankan rakyat yang semakin dihimpit kemerosotan ekonomi yang semakin buruk.

Wahai pemimpin-pemimpin ku.. Ingatlah bahawa kamu diundi bukan untuk menyeksa rakyat tetapi untuk membantu rakyat.

Nampak gayanya kita kena sama-sama menukar kerajaan yang sedia ada sekarang. Kita kena cuba undi untuk pembangkang pula, kita lihat prestasi mereka bagaimana. Jika sama aje, takda perubahannya, pandai-pandailah anda semua.

Semoga negara kita semakin makmur dan sejahtera dan dirahmati Allah. Amin…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 7 other followers

%d bloggers like this: