Siapa Saya

Nama : Baharin

Asal : Melaka

Umur : 30 thn

Lulusan : Diploma Teknologi Maklumat , Ijazah Sarjana Muda Kepujian Sains Kemasyarakatan (Major Sains Politik & Minor Sosiologi Antropologi)

Status : Berkahwin

Adik beradik : 6 org dan anak ke 6

Pekerjaan : Sdn Bhd

14 Comments (+add yours?)

  1. john bad
    Jul 24, 2009 @ 15:25:10

    dari melaka nak ke kota baharu, singgah sebentar membeli cendol, saya cuma nak tahu, kenapa klcc berkembar dua? jawab………….

    Reply

  2. pembangkang
    Jul 30, 2009 @ 23:50:35

    muka aku ada, cari je la kat masjid negara nanti, beri salam hehe

    Reply

  3. anamuslim
    Aug 01, 2009 @ 01:06:21

    stuju…jangan layan insan biasa…dia nie hujah ikut mulut sahaja…bukti tiada…logik akal tue sama mcm kaum muktazilah je…

    Reply

  4. anamuslim
    Aug 03, 2009 @ 15:09:53

    ana ada bg post blog kat himpunan Mansuh…

    Reply

  5. zambani
    Aug 06, 2009 @ 11:51:54

    Asalammualaikum,
    Sebagai orang islam,kita tidak haruslah berkata bukan-bukan kepada orang lain.selalulah berdoa kepada Allah yang segala maha,tiada tuhan setanding Nya(memang tiada tuhan kecuali Allah).Janganlah bongkak apa yang diberi Nya kepada kita.Saya melihat saudara pembangkang menulis banyak menggunakan perkataan yang tidak bagus yang menunjukkan saudara tidak professional.Saya juga melihat ,saudara menulis artikal banyak mengikut perasaan yang teramat.Kita sebagai umat Islam seharuslah berjuang kerana Allah SWT,bukan kerana hati untuk mendapat pertolongan dari Allah(Syahid).Dan juga saudara selalu mengagungkan kepandaian saudara dalam Agama dan pendidikan saudara dalam penulisan saudara.Sedarlah sebelum kita menyedarkan orang lain.Jangan terlalu takbur dengan perjuangan yang belum tahu keredaan Allah SWT.Kita seharusnya berdoa kepada Allah supaya kita sentiasa dijalan Allah,Bukan menyatakan perjuangan kita ada dijalan Allah(belum tahu)sekian Wasalam.

    Reply

  6. pembangkang
    Aug 06, 2009 @ 18:03:36

    Saudara zambani, usah melihat kesalahan org lain berbanding diri sendiri.

    Apa yang saya tulis adalah mengikut fakta berdasarkan kebenaran yang sedang teserlah dalam masyarakat Malaysia kini. Saya hargai nasihat yang anda beri, terima kasih.

    Untuk pengetahuan saudara, tiada gunanya saya mempelajari ilmu politik dan sosial jika tidak dapat menterjemahkannya berdasarkan keadaan semasa yang berlaku dinegara kita kini. Ilmu yang kita pelajari perlu dikembangkan bagi menambahkan lagi keserian ilmu itu agar tidak mati didalam akal dan kertas semata2.

    Saya tidak mengatakan diri saya bongkak, itu adalah penilaian saudara. Mungkin dari penulisan saya yang secara terangan mengkritik apa yang dirasakan salah berdasarkan apa yang saya pelajari, maka saudara merasakannya bongkak.

    Saranan saya sebagai saudara seIslam yang menyayangi saudara seagama agar saudara dapat mencari fakta, akta, Al-Quran dan Al-Sunnah demi mendapatkan kefahaman berkenaan perkara yang benar dan yang salah.

    InsyaAllah saya yakin, perubahan bakal berlaku dlm diri saudara. AMIN.

    Jika tidak, kita jumpa di Padang Mahsyar untuk menentukan siapa yang benar.

    Wallahualam..

    Reply

  7. Ahmad klang
    Aug 09, 2009 @ 03:06:53

    Kepada zambani, soalan tu ko kne tanye kat Nik azizlaa.
    Aku rasala kan, kalaulah saidina umar hidup sezaman ngan kite, kepala ko dah kne pancung kut. Mintak maaf cakap. Mcm soalan orang kapir. Mengucap dan belajarlah agama banyak2.

    Reply

  8. zambani
    Aug 10, 2009 @ 23:38:49

    waalaikummusalam kepada ahmad kelang,
    Asalammualaikum,Lain kali bila nak tujukan kata-kata atau soalan kepada saya atau kepada sesiapa beragama islam tue berilah salam dulu,Itu pun tak tahu ker.kalau macam tue,bukan macam lagi daa.Itu dah memang cara orang kafir bila bersapa.”Aku rasala kan, kalaulah saidina umar hidup sezaman ngan kite, kepala ko dah kne pancung kut”.JANGAN mengHINA Perjuang Islam nie,Beliau berjuang kerana Allah swt,Tidak berjuang macam saudara ikut nafsu.Nampak orang yang dibenci nak dipancung.dan terima kasih sebab mengigat saya selalu mengucap dan berlajar agama.saya harap pun saudara sama gak.wasalam

    Reply

    • Ahmad klang
      Aug 11, 2009 @ 02:53:38

      Assalaamualaikumwarohmatullaahiwabarokaatuh. Terima kasih kepada saudara zambani yang telah mengingatkan saya tentang kewajipan saya untuk memberi salam untuk masuk kemajlis ini (berdialog saling ingat mengingati).
      Suka saya ingin tekankan, bahawa niat saya apabila berkata “kalaulah saidina umar hidup sezaman ngan kite, kepala ko dah kne pancung kut” adalah sekadar mengingatkan saudara dan diri saya sendiri supaya jangan berbicara hanya semata2 menggunakan hukum akal sahaja.
      Soalan saudara adalah “Saudara sering berkata:kita jumpa di Padang Mahsyar untuk menentukan siapa yang benar.adakah saudara yakin cara dan perjuangan saudara adalah benar.mana saudara tahu.Mcm nik Aziz pernah berkata:masuk PAS masuk surga,kalau masuk UMNO masuk neraka.mcm mana nik aziz boleh buat kenyataan itu.seolah-olah nik aziz ni lebih dari Nabi SAW” adalah bersandarkan sepenuhnya kepada akal semata2. Jawapan yg lembut utk soalan ini adalh “memang itulah tujuan kita hidup, ke padang mahsyar untuk diperhitungkan amalan kita. Sebesar zarah pun akan dihitung. Dari bangun tidur hingga kita tidur kembali. Dari lahir hingga kemati, hatta perkataan yg saya taip ini pun, akan dihitung (mudah2han ALLAH terima keikhlasan saya). Apabila saudara mempersoalkan padang Mahsyar, saya sbgai saudara seISLAM bimbang jika jatuhnya hukum kafir untuk persoalan saudara itu. Bukan niat saya untuk menghina jauh sekali untuk membenci saudara kerana BIMBANG itu adalah sifat azali (normal atau lumrah) manusia. Saya mohon maaf sekiranya saya terkasar bahasa temph hari, itu adalah jawapan spontan saya yg bilamana membaca soalan yg tidak sepatutnya diluahkan oleh seorg yg seagama dgn saya apatah lagi dgn nada sindiran.

      Bab benar atau tidak perjuangan kita, kita lihat teras, tunjang atau apakah sandaran yg kita gunakan sebagai rujukan. Jika AlQur’an dan AsSunnah sebagai rujukan diguna amalkan dlm seluruhnnya tanpa ragu2, tanpa pilih2 tanpa tukar ganti dan tanpa mempersoalkannya lagi, itu jelas sejelasnya BENAR. Dan kebenaran ini telah berterusan dari 1400 tahun dahulu. Dari zaman Nabi Muhammad SAW, zaman para sahabat Khalifah yg 4, dan pemerintahan Khalifah ISLAM yg lainnya. Sehingga Kerajaan ISLAM terakhir Uthmaniah di Turki. Perjuangan mereka adalah BENAR. BENAR kerana AlQur’an dan AsSunnah rujukannya sepenuhnya.

      TAPI jika ukuran atau rujukan kita adalah perlembagaan nasionalis (kebangsaan) yg jelas sejelasnya tiada dalam AlQur’an dan AsSunnah, apakah yg perlu kita letakkan utknya. Sebab itulah Tuan Guru Nik Aziz berkias sedemikian. Saudara perlulah tanya padanya. Beliau ada rujukan, ada panduan dan pegangan. WALLAHU’AKLAM.
      Assalaamualaikumwarohmatullaahiwabarokaatuh.

      Reply

  9. shreen ismail (astro awani)
    Mar 17, 2010 @ 16:44:01

    salam en baharin,

    kami dari program u wartawan ingin menemuramah en baharin untuk membincangkan mengenai topik “mendepani penderaan kanak2”. kami ada membaca post blog en baharin mengenai “Faktor Psikologikal Penyebab Penderaan Kanak-Kanak”. Jadi, kami berpendapat en baharin mungkin boleh memberikan sedikit komen mengenai penderaan kanak2 yg kian meningkatkan kini. sekiranya tidak keberatan, boleh emailkan saya no telefon en baharin untk kami hubungi nanti.jika ada apa2 pertanyaan, en baharin boleh email kpd sy.

    sekian, terima kasih

    Reply

    • Admin
      Mar 24, 2010 @ 20:26:04

      Assalamualaikum kepada pihak Astro Awani.

      Merujuk kepada pelawaan pihak anda untuk menemuramah saya. Saya ingin memohon maaf kerana terpaksa menolak pelawaan tersebut atas sebab-sebab yang tidak dapat di elakkan. Ini kerana, saya masih belum bersedia untuk mengenengahkan diri dalam sebarang aktiviti samada yang berkaitan politik, dan interaksi sosial walaupun mendapat pelawaan dari banyak pihak. Saya lebih selesa jika mengenengahkan maklumat, pandangan atau bahan ilmiah di dalam tulisan saya di dalam blog.

      Saya mengucapkan terima kasih atas pelawaan dan kepercayaan pihak Astro Awani terhadap saya.

      Sekian Terima Kasih

      Reply

  10. binnadim
    Sep 24, 2010 @ 01:27:20

    klu 13mei gua cari lu dulu sbb org mcm lu punca prpecahan Melayu akibat trlalu syok sndiri nyokong kmungkaran(dakyah anwar1ba), silap hribulan lu dh kna liwat sbb gaya lu mcm jambu, gua dh knal lu dn tengok liok lentok lu kan,kan?prti kadil-kunduba ni brunsur gay, sbb tu rmai yg nk klua, btulke lu gak, sid hussin nk cabut tkut snasib dr.munawar, btulkah,kah?

    Reply

  11. admin
    Sep 25, 2010 @ 00:55:43

    komen anda sangat tidak membina.. komen anda akan dipadam dalam masa terdekat.. sila membuat perbincangan dan memberi komen yang membina serta berilmiah.. segala isu yg ada di ruangan blog ini bagi tujuan membuka satu lingkungan pendapat dan perbincangan yang membina.. rencana dan isu yang berbangkit sekadar satu struktur sikologi dan antropologi berunsurkan politik yang dibina bagi tujuan membuka ruangan minda pembaca agar memberi respond yang dapat dikongsi bersama.. harap maklum

    Reply

  12. Anonymous
    Nov 30, 2012 @ 17:07:14

    asal x buang je komen binnadim tu?

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 7 other followers

%d bloggers like this: